15 juni: Fietsen naar het noorden in N-Frankrijk - Reisverslag uit Château-Salins, Frankrijk van linzerna - WaarBenJij.nu 15 juni: Fietsen naar het noorden in N-Frankrijk - Reisverslag uit Château-Salins, Frankrijk van linzerna - WaarBenJij.nu

15 juni: Fietsen naar het noorden in N-Frankrijk

Door: Linze

15 Juni 2017 | Frankrijk, Château-Salins

Vandaag hebben we een kleine mijlpaal bereikt tijdens deze fietsvakantie: Over de 1000 km grens. Vandaag nl. 76 km en dat brengt het totaal op 1066 km. De route in Noord-Frankrijk was een beetje vergelijkbaar met die van gisteren qua afstand en omgeving. Soms hoor je wel eens dat het fietsen in Noord-Frankrijk wat eentoniger is. Ik vind het wel mee vallen. Mooie gouden korenvelden, korenbloemen, klaprozen en dat afgewisseld met mooie bosgebieden. Niet saai toch? Vandaag was qua verkeer ook een bijzonder rustige. Soms had ik het idee dat we een paar uur geen auto tegen waren gekomen. Afgelopen dagen kwamen we regelmatig bepakte fietsers tegen die in tegenovergestelde richting dezelfde route fietsen. Vandaag kwamen we maar heel weinig fietser tegen. Wellicht is de grote groep begin juni vanuit Nederland vertrokken en kruisen ze nu onze wegen.
Luneville is een mooi stadje waar we vandaag doorheen kwamen. Er staat een paleis uit de 18e eeuw wat het Versaille van het Noorden wordt genoemd. Ertegenover hebben we koffie gedronken.
Tijdens de afgelopen dagen zaten we regelmatig te eten met onze gastheer/vrouw. Waar praat je dan over. Van alles, maar ook even over "De toestand in de wereld....en in Frankrijk". De recente verkiezingen hebben MAcron een meederheid gebracht. Onnze gesprekspartners waren vrijwel eensluidend: Le Pen is op retour en er moet iets veranderen in Frankrijk. Met name de (te) machtige rol van de vakbonden houdt veranderingen tegen. Werkloosheid hoog in Frankrijk), samenwrking Air France/KLM en Trump komen in de Hilterman analyse natuurlijk ook even voorbij.
Vanavond (op onze nieuwe locatie in Chateau-Salins) zowaar een kleine onweersbui, maar de voorspellingen voor de komende dagen op onze route blijven goed. Daar vertrouwen we maar op.

Adieu et a demain

NB> Vandaag hadden we voor het eerst de verbandtrommel nodig. Erna's voorwiel kwam in de berm terecht terwijl ze stopte, waardoor ze omviel en op haar elleboog terecht kwam. Deze is nu dik, maar verder oké. Ik moest haar onder de fiets vandaan bevrijden. Zonder takelwagen lukte dat en konden we met een beetje de schrik in de benen van Erna weer verder. Even later "verbeterde" ze haar record downhill naar 52 km/hr.....(Linze 61 km/hr) ...dus het gaat weer goed.

• 15 Juni 2017 - 21:08

Trees:

Wat leuk jullie verslag ff te lezen, we zijn bij Jen en Willem heerlijk genieten van THE Green Egg en vandaar dat wij over jullie reis hoorden. Nou geniet ervan we gaan jullie volgen ook groeten van Jen en Willem en Heinie vanuit zonnig Wijchen