Lange fietsdag naar Thodure - Reisverslag uit Thodure, Frankrijk van linzerna - WaarBenJij.nu Lange fietsdag naar Thodure - Reisverslag uit Thodure, Frankrijk van linzerna - WaarBenJij.nu

Lange fietsdag naar Thodure

Door: Linze

08 Juni 2017 | Frankrijk, Thodure

Oops....dat we 7 juni zo lang onderweg zouden zijn hadden we niet gedacht. We waren om 19.30 uur op plaats van bestemming: Thodure. ''s-morgens redelijk op tijd op de fiets bij Marie in Crest opgestapt, overigens zonder Marie ontmoet te hebben. Zij had zgn. een belangrijke afspraak, maar wij vroegen ons af we we die nacht niet in haar eigen appartement hebben geslapen en zij wellicht daarom elders heeft geslapen.
Mooi fietsweer (wel weer stevige wind tegen) en gelukkig nog geen regen gehad. De route van woensdag bleek uiteindelijk zo'n 98 km (iets meer dan gepland) en zeker aan het einde een paar stevige beklimmingen. Onderweg diverse fietsers ontmoet, praatje maken en info uitwisselen. Zo kwamen we een ervaren Belgisch stel tegen die bijna heel Europa en in Azie hadden gefietst.....
Het meest bijzondere was een stop die we maakten in Hauterives, waar zo'n 100 jaar geleden een postbode Ferdinand Cheval zijn Palais -Ideal creërde. Een sprookjesachtig paleis gemaakt van stenen en materiaal wat hij langs de kant van de weg vond. Hij inspireerde daarmee o.a. Picasso. Na dit bezoek was het al zo'n 18.00 uur en Erna begon zich wat zorgen te maken over de rest capaciteit van haar accu (die bijna leeg was). Wat te doen, met nog 8 km te fietsen? En dan zie je iemand lopen en iemand anders raam open doen: of we wat electriciteit mochten lenen. Al snel kwam een stekkerdoos door het raam gestoken. Pas de problem (Erna haar frans is beter dan de mijne, dus de volgende 20 min werd rap frans gesproken). Of we uit Duitsland of Nederland kwamen.....dat kwam goed uit want Amsterdam daar had hij goede herinneringen aan (ja ja..)
De laatste 8 km gingen dus probleemloos (incl nog een beklimming) en het bleek dat ik een (goedkope) kamer had geboekt op een camping bij de boer. Vriendelijke ontvangst en zij reserveerden direct 2 plaatsen bij de pizeria, want honger hadden we wel. Het bleek dat deze in het andere dorp was (2 x 4 km fietsen). Dus die 8 km hebben we toegevoegd aan het dagtotaal (106/ 476). Het daggemiddelde stijgt weer.
8 juni gaan we naar Blyes, zo'n 80 km verder naar het noorden.
Ciao